Virgin Atlantic leidt eerste vlucht met 100% duurzame vliegtuigbrandstof
December 08, 2023
Virgin Atlantic voerde de eerste trans-Atlantische vlucht uit met 100% duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).
De Boeing 787 vlucht, door Virgin Atlantic 'Flight100' genoemd, heeft als doel de veilige inzet van SAF als vervanging voor kerosine of uit olie afgeleide vliegtuigbrandstof te bevestigen. Luchtvaartmaatschappijen betogen dat SAF de enige haalbare manier is om de koolstofemissies van langeafstandsvluchten op middellange termijn te verminderen.
Flight100 vertrok op 28 november van Heathrow naar New York na een jaar van samenwerking door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Het consortium omvat Boeing, Rolls-Royce, Imperial College London, de Universiteit van Sheffield, consultancy ICF en het Rocky Mountain Institute, in samenwerking met het Britse Ministerie van Transport.
De brandstof voor de vlucht is gemaakt van afvalproducten en presteert als traditionele vliegtuigbrandstof, maar kan besparingen opleveren tot 70% in de levenscyclus CO2-uitstoot.
De SAF op Flight100 is een mix van 88% HEFA (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids) geleverd door AirBP en 12% Synthetische Aromatische Kerosine (SAK) geleverd door Virent.
De HEFA wordt gemaakt van afvalvetten en de SAK van plantaardige suikers. SAK is nodig in 100% SAF-mengsels zodat de vliegtuigmotoren correct functioneren.
Shai Weiss, CEO van Virgin Atlantic, zei: "Flight100 bewijst dat als je het maakt, wij het zullen vliegen. SAF kan veilig worden gebruikt als vervanging voor fossiel-afgeleide vliegtuigbrandstof en het is de enige haalbare oplossing voor het decarboniseren van langeafstandsvluchten."
"We zijn trots op deze belangrijke mijlpaal, maar we moeten verder. Er is simpelweg niet genoeg SAF en om productie op schaal te bereiken, moeten we aanzienlijk meer investeringen zien. Dit zal alleen gebeuren wanneer regelgevende zekerheid en prijsondersteuningsmechanismen, gesteund door de overheid, op hun plaats zijn."