Captain, mag de airco aan?

July 07, 2022

Heb je je tijdens het boarden van je vlucht wel eens afgevraagd waarom het zo lang duurt vooraleer de kapitein de airco aanzet? Zeker in de zomermaanden kan de temperatuur binnenin het vliegtuig snel oplopen, al helemaal in combinatie met een vertraging. En toch komt er slechts enkele luttele momenten voor het wegduwen van het vliegtuig die langverwachte koude luchtstroom uit de ventilatie openingen. Is het vergetelheid? Is het zuinigheid? Er is wel degelijk een goede reden voor, dus “don’t  blame the captain”.

Om de airco te laten lopen maakt een vliegtuig gebruik van de zogenaamde APU (Auxilary Power Unit). Dat is een soort Jet engine die 40 tot 50 kg kerosine per uur verbruikt. Als alle vliegtuigen die tegelijk activeren, wordt de luchtkwaliteit op en rond de luchthaven zeer slecht. Daarom zijn er restricties. Vliegtuigen mogen de APU gebruiken tot enkele minuten na het arriveren en vanaf enkele minuten voor de push-back.

In vele zuiderse landen en op grotere airports maken ze daarom soms gebruik van zogenaamde pre-conditioned air, die via een grote luchtslang vanuit de terminal rechtstreeks wordt aangevoerd naar het vliegtuig. Zie je tijdens het boarden een brede gele luchtslang die onderaan het vliegtuig is gekoppeld? Dan weet je dat je al meteen van gekoelde lucht kan genieten. Maar vaak is deze service niet beschikbaar.

 

foto: een vliegtuig waar pre-conditioned air wordt aangevoerd

 

Tijdens het boarden wordt het binnenin snel warm. In combinatie met vochtige lucht kan dit tot onaangename situaties leiden. Soms vormt er zich dan zelfs een laagje mist in de cabine. In zeer extreme gevallen zijn er al passagiers geweest die de nooddeur openden omdat ze het te benauwd kregen. Maar wat kan de piloot en de crew hier aan doen? Het antwoord is simpel. De deuren vooraan en achteraan zo lang mogelijk open laten staan tot net voor het vertrek. Op die manier ontstaat toch een vorm van natuurlijke luchtcirculatie.

Je zou kunnen denken. Waarom moet iedereen op het vliegtuig wachten en is het niet beter om de passagiers pas enkele minuten voor het vertrek te laten instappen? Dit heeft dan weer alles te maken met het toegewezen tijdsslot. En de piloot weet nooit op voorhand hoelang na het boarden hij of zij mag vertrekken. Dat kan meteen zijn, dan kan binnen een uur zijn of langer duren... In extreme gevallen kan een zorgzame gezagvoerder wel vragen om toch al een engine op te starten. Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij traffic control, so don't blame the captain!