Brussels Airlines versterkt haar Airbus-vloot
May 27, 2025
Brussels Airlines zet een belangrijke stap in haar groeistrategie met de toevoeging van een elfde Airbus A330-300 aan de langeafstandsvloot. Het toestel, geregistreerd als OO-SFQ, kwam eerder in dienst bij moedermaatschappij Lufthansa en wordt nu geleidelijk geïntegreerd in het Afrikaanse en trans-Atlantische netwerk van Brussels Airlines. De keuze voor uitbreiding richting Afrika is geen toeval: sub-Saharaans Afrika blijft voor de maatschappij een kernmarkt, waar men dankzij sterke historische banden, een goed uitgebouwd netwerk en stijgende passagiersvraag competitief kan blijven opereren. Ook op de routes naar Noord-Amerika biedt het extra toestel meer flexibiliteit en capaciteit, zeker tijdens piekperiodes.
De uitbreiding met een extra A330 onderstreept niet alleen de rol van Brussels Airlines als spil binnen de Lufthansa Group voor het Afrikaverkeer, maar toont ook dat de maatschappij klaar is voor een post-pandemische herpositionering. De langverwachte terugkeer naar pre-COVID-capaciteit op de lange afstand is hiermee nagenoeg een feit.
Efficiëntere vloot op korte afstand: A320neo in opmars
Ook op korte- en middellangeafstandsvluchten kiest Brussels Airlines resoluut voor modernisering. Tegen de zomer van 2026 komen drie gloednieuwe Airbus A320neo’s de vloot versterken. Twee daarvan vervangen oudere A319-toestellen, terwijl het derde exemplaar de operationele capaciteit effectief vergroot. De A320neo is niet alleen stiller en comfortabeler, maar stoot ook tot 20% minder CO₂ uit per stoel. Daarmee past de vlootvernieuwing binnen de bredere duurzaamheidsdoelstellingen van de Lufthansa Group, die haar klimaatvoetafdruk tegen 2030 fors wil verlagen.
De inzet op modernere toestellen is niet louter een ecologische keuze, maar ook een commerciële. Klanten waarderen het lagere geluidsniveau en de verbeterde cabine-indeling, terwijl operationeel gezien de A320neo zorgt voor een lagere kost per vlucht. Bovendien maakt de standaardisatie van de vloot het makkelijker om efficiënt te plannen en bemanningen in te zetten.
Naast vlootvernieuwing zet Brussels Airlines ook in op vernieuwing van het interieur. De maatschappij investeert ruim 100 miljoen euro in nieuwe cabines voor alle reisklassen op langeafstandsvluchten. Zowel business class, premium economy als economy krijgen een complete make-over. Dat moet de klantenervaring aan boord aanzienlijk verbeteren en de positie van Brussels Airlines in het competitieve Europese netwerk verstevigen.